Het dinsdagavondgevoel
Begin 2020 staat het Amsterdams Gemengd Koor vooraan in de rij als Covid-19 Nederland binnendringt. Na hun uitvoering van de Johannes Passion in het Concertgebouw op 8 maart 2020 worden meer dan honderd koorleden ziek en zijn er vier sterfgevallen in de gelederen te betreuren. Zingen is plotseling een gevaarlijke activiteit geworden, de gedeelde hartstocht voor samen zingen stuit op angst en verdriet. In de documentaire ‘Het Dinsdagavondgevoel’ is te zien hoe deze hechte groep zangers worstelt met het leed dat hen overkomt en hoe ze zich herpakken.
Regisseur Marlou van den Berge tekent met een sensitieve blik de verhalen op.
Een sopraan die haar partner voor het laatst nog één keer over zijn bol aait waarna hij halsoverkop naar het ziekenhuis wordt vervoerd en binnen een week overlijdt.
De dirigent die het gevoel heeft dat zijn ziel wordt weggebeiteld. Een bas die de onderlinge band hevig mist. Het bestuur dat, wegens financiële zorgen, vreest voor het voortbestaan van het 90-jarige koor.
Speciaal voor de film schreef dichter Ester Naomi Perquin een libretto dat componist Paul M. van Brugge van vierstemmige koormuziek heeft voorzien. Het koor bezingt zo het eigen verhaal. Tegelijkertijd tekent regisseur Van den Berge de veerkracht van het koor op. Steeds worden de beperkte mogelijkheden gebruikt: zingen op 1,5 meter afstand, met coronatoegangsbewijs, in kleine groepen, online via de computer. En dan is in november 2021 eindelijk het moment daar dat er weer een gezamenlijk concert met vrijwel het hele koor kan worden gegeven. Het maakt ‘Het Dinsdagavondgevoel’ een ode aan het koor, de verbinding en samenzang.
Regie: Marlou van den Berge