Reacties en recensies De zwembadclub

De nieuwe podcast van Annegriet Wietsma, De zwembadclub, die eind augustus is gelanceerd, maakt veel los. Enkele reacties van luisteraars en van de pers:

Reacties van luisteraars

"De podcast De zwembadclub is werkelijk fabuleus en houdt me gekluisterd aan mijn telefoon waarop ik deze beluister. Ik ben zelf slachtoffer van seksueel misbruik en dat maakt deze serie nog indringender. De verteltrant is prachtig en ik geniet van de mooie omschrijvingen, vergelijkingen en woordspelingen. Dank, dank!"

“Wat een ongelofelijke klus, wat een onderzoek, wat een prachtige vertellers, wat een mooie sfeervolle muziek, wat een mooie ‘uitstapjes’ in het verhaal en wat een pracht van een hoofdverteller.”

“Briljant, de zwembadclub. Niet alleen om het bloedstollende - maar ook weer zeer onschuldig ogende jaren '50 - verhaal, ook om de manier waarop ze haar journalistieke en ethische twijfels schetst. Ik heb in e e n dag alle 7 afleveringen beluisterd. Schitterend!”

“Mijn complimenten. Ik ben een believer en vond George een survivor....”

“Een hele boeiende podcast. Prostitutie is al eeuwen oud. ‘Mooi’ ook dit verhaal van de kant van de slachtoffers te horen en hoe goed dit is gefactchecked. Aanrader voor iedereen die geïnteresseerd is in geschiedenis.”

“Hele goede podcast. Bijzonder wat er allemaal boven komt. Verschrikkelijk wat al die kinderen is aangedaan.”

“Wat een ongelofelijk verhaal en wat is dat knap om zo'n spannende podcast te maken. Bedankt voor het indringende verhaal.”

“Knap inkijkje ook in de onderzoeksjournalistiek, hoe je na ¾ eeuw toch nog heel veel boven water kunt krijgen.”

“In 2 dagen geluisterd, zeer kundig en professioneel neergezet. Ontroerend en gelaagd.”

Recensies van de pers

“In de handen van mindere podcastmakers was De zwembadclub ongetwijfeld een met sensatie gevulde true-crime-reeks geworden, maar Annegriet Wietsma (maker van het uitstekende De Deventer mediazaak) gaat voor een diepere laag. Zo gaan de zeven afleveringen niet alleen over een schokkend misbruikverhaal, maar ook - vooral zelfs - over de betrouwbaarheid van het geheugen.”
(Joey Huisman, De Lagarde)

“Daardoor is het des te ontroerender dat Wietsma, naast de historisch interessante feiten die ze boven tafel krijgt, bijna tachtig jaar na dato ook erkenning geeft aan het leed dat de kleine stoere George is aangedaan.”
(Dorien Pels, Trouw)

“Volgens mijn podcastclub (variant op de boekenclub) is dit een van de beste series van het jaar.”
(Barbara Schneeman, Libelle online)

 

Over De zwembadclub

“Nou… en toen kwam de zwembadclub. Dat je in je blootje moest zwemmen. En dat er volwassen mensen zijn die dat op prijs stellen. En dan zat er altijd geld in je jaszak. Vijf gulden of zo.”

George groeit op in het naoorlogse Amsterdam, in een arm gezin. Hij zwerft veel op straat rond. Om wat bij te verdienen scharrelt hij met geïnteresseerde mannelijke voorbijgangers. Hij wordt benaderd door een aardige fotograaf die de knaap in ruil voor geld laat poseren. Naakt. De fotograaf neemt hem tevens mee naar een openbaar zwembad waar arbeiderskinderen af en toe een avond mogen zwemmen. En dan krijgt het verhaal een bizarre wending. Een zoektocht naar de waarheid van een verborgen verleden.

De zwembadclub is een podcast van de NTR, tot stand gekomen met steun van het NPO-fonds en het Fonds Bijzondere Journalistieke Projecten en is te beluisteren via de website en app van NPO Radio 1, de gratis NPO Luister-app en andere podcastplatforms.

Credits

Regie en samenstelling: Annegriet Wietsma
Eindredactie: Marion Oskamp
Editor: Jelle Redeker
Sound design en eindmixage: Marco Raaphorst
Muziekcompositie en uitvoering: Truusje Melissen
Historische adviezen: Gerard Nijssen
Transcripties: Onno van der Stelt
Uitvoerend producent: Taco Lindenkamp

Bronnen

  • Verboden Foto’s; een Amsterdamse Roman, Helmut van de Berg, Uitg Gigaboek, 2005-2019
  • Getuigenis: kindermisbruik in ‘zwemclubs’ in de jaren vijftig. Hanneloes Pen, Het Parool, sept. 2019
  • De eeuw van Gisèle - mythe en werkelijkheid van een kunstenares, Annet Mooij, De Bezige Bij, 2018