‘Zelfrijdende auto kansloos in de stad’

Jeroen Dirks

Zelfs met de meest geavanceerde technieken gaat het niet lukken om de zelfrijdende auto veilig door de stad te lozen. Het probleem is dat de technieken niet in staat zullen zijn om in split-second te voorspellen wat fietsers in het drukke stadsverkeer doen. Dat zegt professor Jeroen Ploeg van de TU Eindhoven in de NPO-NTR podcast de Spaak.

Op dit moment werken duizenden onderzoekers aan de toekomst van de zelfrijdende auto. In Nederland onderzoeken onder andere Jeroen Ploeg van de TU Eindhoven en TNO Mobiliteit en Logistiek in Helmond de mogelijkheden. Die lijken positief voor het verkeer buiten de steden. Maar over de invoer van zelfrijdende systemen in druk stadsverkeer variëren de meningen.

Zelfrijdende auto’s werken met sensors op verschillende plekken op de auto. Die leveren een totaalbeeld op, op grond waarvan de auto ‘besluiten neemt’. Probleem is dat het totaalbeeld wel registreert waar andere verkeersgebruikers zich bevinden, maar slecht (of niet) kan voorspellen wat ze gaan doen. Dit speelt vooral bij fietsers die in hun gedrag grillige patronen vertonen.

Jeroen Ploeg, professor aan de Technische Universiteit Eindhoven, doet al twintig jaar onderzoek naar de zelfrijdende auto en is meer uitgesproken. “Je kunt zeggen: we gaan door met wat we nu doen: namelijk proberen een mens te imiteren met automotive. Je kunt ook afstand nemen en zeggen: misschien is ons vervoerssysteem wel niet zo handig. Het is nu een ongeordende zooi op de weg. Het systeem moet compleet anders.’’

Jeroen Uittenbogaard van TNO in Helmond onderzoekt nu of het mogelijk is om de zelfrijdende auto en fietsers te laten ‘communiceren’. Het idee is dat de smartphone van de fietsers aan de auto een signaal doorgeeft: ‘hier ben ik’.

Esra va Dam, collega bij TNO, volgt een ander spoor: “als je als mens de kruising oprijdt, weet je ‘de ander heeft mij gezien’. Een bepaald gebaar, een knikje. Waar we bij TNO aan werken is om de kennis die wij als mensen hebben bij het herkennen van fietsers ook in een computersysteem kunnen integreren.

De onderzoekers zeggen optimistisch te zijn, maar zeggen in de podcast de Spaak ook dat het wellicht tientallen jaren duurt voordat het mogelijk is om de zelfrijdende auto veilig door het drukke stadsverkeer te loodsen.

Saskia Kluit, directeur van de Fietsersbond, concludeert nu al dat de zelfrijdende auto kansloos zijn in de stad. “Die auto’s zijn prima tot aan de rand van de steden. Daar moet je dan overstappen op een andere manier van vervoer.

Beluister de aflevering van De Spaak over zelfrijdende auto’s via nporadio1.nl/podcast/de-spaak of andere bekende podcastplatforms.

 

Foto: Jeroen Dirks

Meer nieuws