Meer dynamiek en nieuwe perspectieven
Vanaf zijn jongste jaren liet Rembrandt zich inspireren door het rauwe leven op de straten. Muzikanten, bedelaars, voorbijgangers…Iedereen was de moeite waard om vastgelegd te worden. Tekeningen die hij op straat maakte nam-ie mee naar zijn atelier. Hij werkte ze daar uit in schilderijen en etsen. 250 jaar later doen kunstenaars als Breitner precies hetzelfde als hij. Ook zij tekenen iedereen die ze voor zich krijgen. Naast die tekeningen hadden ze iets waar Rembrandt alleen maar van had kunnen dromen. De camera. Fotografie bood Breitner de kans om spontaniteit en dynamiek toe te voegen aan zijn composities. Een van de vernieuwingen was de spontane afsnijding. Daarmee kreeg je andere beelden en perspectieven dan ooit daarvoor. Bij zijn schilderij van de Singelbrug gebruikt Breitner zowel schetsen als foto's. Het gebruik van foto's zie je in de dynamiek en beweging van figuren die als het ware het schilderij uitlopen en in de afsnijding. Die toevallige afsnijding was zonder fotografie onmogelijk geweest.