Hammond Alive 5-5

Geen media beschikbaar
zondag 5 mei 2013

Hammond Songbook is de wekelijks rubriek binnen het blok Hammond Alive van Co Live!De ultieme Hammond classic, die waanzinnige solo, een onmiskenbare grootmeester, obscure tracks, jong talent, nieuwe Hammondsounds? We geven dit allemaal een plek in het levende, interactieve Hammond Songbook geïnspireerd op het American Songbook. Hammond Alive is elke zondagavond net na de klok van elven te horen met Carlo de Wijs als de co-host van Co de Kloet. Carlo is tevens de grondlegger van het initiatief. Alle tracks, gasten en stories zijn vastgelegd in de Hammond Songbook en op de Facebookpagina. Website Hammond Songbook Hammond Classic: Bugge Wesseltoft - Oh Ye Live track: Candy Dulfer en Carlo de Wijs Sjaak van OosterhoutDe beste, bekendste en meest fanatieke Hammond-reparatieguru van Nederland, zo kun je Sjaak van Oosterhout wel omschrijven. Via de site van zijn bedrijf ‘MusiFix’, kom je alles te weten over zijn producten, zoals Hammondorgels, Leslies, draagbare orgels en vintage orgels. Hij repareert en verhuurt daarnaast de instrumenten en daarbij behorende meubels. Als Hammondkern in Nederland werkt hij met belangrijke muzikanten als Arno Krijger, Rob Mostert, Barbara Dennerlein, Dirk van der Linden, etc. Hij is tevens de vaste technicus van Rhoda Scott. Samen met Carlo de Wijs werkt hij aan de New Hammond, waarbij ze oude en nieuwe technieken met elkaar combineren. Sjaak is volgens eigen zeggen met “piep-orgeltjes” opgegroeid, van Philicorda, naar Riha en Thomas. Hij bouwt begin jaren ’80 een eigen orgel maar focust zich daarna enkel op zijn carrière in techniek en management. Later besluit hij uit liefde voor elektronische muziekinstrumenten zijn bedrijf ‘MusiFix’ op te richten. Al snel is het technische bedrijf enkel gericht op Hammond orgels: ‘Ik had er nog nooit een in handen gehad. Nadat ik mijn eerste Hammond had opengemaakt, kreeg ik respect voor de ontwerpers.’ Hij verdiept zich tot in detail in het instrument en de techniek: ‘Sommige onderdelen, zoals de toongenerator, zijn zó complex dat het zelfs nu nog geheimen voor me heeft!’ Het bedrijf van Sjaak is de enige in Europa die zich geheel en enkel richt op Hammond orgels. Hij repareert, restaureert, bouwt ze om en verhuurt ze aan bekende organisten: ‘Iedereen die op mijn Huur-B3 speelt, schrijft zijn naam op de deksel van het orgel: een mooie verzameling!’ Top 3: 1. Roy Philips/The Peddlers - This MasqueradeRoy Philips van de Peddlers is een kunstenaar in het verbouwen van nummers. This Masquerade start met een heerlijke Hammond intro waarbij hij ook zijn eigen stem in combinatie met het orgel laat spreken. Verder wordt het naast uiteraard een latin achtig tintje ook lekker funky. Zijn orgelspel klinkt altijd frivool en kleurrijk en zeer dynamisch. Daarnaast is zijn stem altijd lekker rouw. Voor de wat mindere ervarene luisteraars zijn de improvisaties melodies herkenbaar; themas komen af en toe terug net als bijv bij Rhoda Scott. Dit zijn nou van die bandjes waar je uren naar kunt luisteren en lekker kunt genieten van de veelzijdigheid van het Hammond Orgel 2. Billy Preston - Summertime live 1979Billy Preston (in juni 2006 overleden) is zo'n organist die zijn hele hebben houwe in het Hammond Orgel  kan leggen. Hij smelt als het ware samen met zijn Hammond en kan dan helemaal uit z'n dak gaan. De veelzijdigheid aan muziekstijlen die hij speelt maakt hem tot een unieke Organist; Gospel. Rock, Funk, Jazz, Soul, Blues, Klassiek het maakt niet uit! Summertime is een nummer dat in heel veel stijlen is vertolkt. In deze live performance laat ie drie stijlen dfe revue passeren. Zijn interpretatie, die van Bach en van Ray Charles. Ook zijn samenwerkingen met bijv Eric Clapton zijn geniaal. 3. Guus Meeuwis / Edwin Beekmans -  BlijvenEdwin Beekman is de andere toetsenist van Guus Meeuwis (naast Jan-Willem Jan-Willem Rozenboom). Hij speelt de Hammond Orgel stukken en synthesizer/strings/blazers. Ik kwam hem voor het eerst in Mei 2007 tegen juist voor het optreden in het Philips stadion toen hij zijn Hammond X5 en Leslie bij mij bracht voor reparatie. Ik wist toen niet dat hij bij Guus Meeuwis speelde. Toen hij hem kwam ophalen vertelde hij dat hij direct naar het stadion moest. Ik dacht toen dat op dat Podium geen X5 maar een echte B3 moest staan. Ik heb toen mijn B3 beschikbaar gesteld. Sindsdien huren ze hem elk jaar bij mij. Guus is er ook helemaal weg van. Iedereen die op mijn huurorgel speelt zet zijn naam er op. Dat is al een hele verzameling. Ook die van Guus staat erbij. Hij heeft minimaal 1 toets ingedrukt (ha ha) Edwin is een meester in het zogenaamde "kleuren / tapijtjes leggen" Hij vult de muziek aan / in met hele subtiele loopjes met eenvoudige registraties en intensief gebruik makend van de Leslie (langzaam/snel). In het nummer "Blijven" worden alleen een Hammond RT3(=B3) en een Fender Rhodes gebruikt. Beide instrumenten hebben een vergelijkbaar toonopwekkingssysteem en harmonieren daarom heel erg mooi met elkaar. Edwin heeft ook een eigen band "Docktail" waarin hij ook met de Hammond speelt (ook bassen).