Page 2 - NTR Jaarrekening 2015
P. 2

NTR Jaarrekening 2015 Directieverslag 2 Bedrijfsvoering 6 Verslag Auditcommissie 9 Samenstelling Raad van Toezicht en directie 10
Jaarrekening
Balans 11 Exploitatierekening 13 Exploitatierekening per platform 14 Kasstroomoverzicht 15 Grondslagen van
waardering en resultaat- bepaling 16 Toelichting op de balans 23 Toelichting op de exploitatierekening 34 Accountantskosten 39 Nevenactiviteiten 40 Financiële instrumenten 41 Transacties met
verbonden partijen 42 WNT en bezoldiging 43 BBPO 47 Onafhankelijk product 48 Sponsorbijdragen,
bijdragen van derden
en bartering 49
Overige gegevens Resultaatbestemming 57 Controleverklaring 58
Door op de hoofdstuknaam te klikken, gaat u direct naar het bewuste hoofdstuk
Inleiding
De NTR is ‘speciaal voor iedereen’ en staat in het hart van het publieke bestel. De waarden en taken van de NTR sluiten naadloos aan op de prioriteiten van de NPO (journalistiek, drama, documentaires, kinderen, kennis, cultuur en diversiteit). De Stichting NTR is een landelijke publieke omroep met wettelijke taken, zonder leden en is daardoor onafhankelijk en ongebonden.
De NTR heeft ook in 2015 weer prachtige programma’s gemaakt, zoals de IJzeren Eeuw, Het Knoop Gala, Nieuwsuur, Het Klokhuis, Kunststof, De Kennis van Nu, Kijken in de Ziel, Sesamstraat en Dokter Corrie. Een uitgebreide toelichting op het programma-aanbod van de NTR is te lezen in het NTR-jaarverslag 2015.
In dit directieverslag kijken we terug op de ontwikkelingen van het afgelopen jaar, het resultaat en de financiële positie in 2015 en blikken we kort vooruit. De beheersing van de bedrijfsprocessen (AO/ IC) en het risicomanagement worden toegelicht in het hoofdstuk Bedrijfsvoering in deze jaarrekening.
Ontwikkelingen 2015
Organisatiestructuur en reorganisatie
In 2015 hebben we afscheid genomen van de functielaag met hoofdredacteuren en is de programmadienst georganiseerd op integraal eind- redacteuren niveau. Dit heeft geleid tot meer efficiëntie en optimalisatie van inhoudelijke aansturing. Ook is er een nieuwe afdeling Internet & Innovatie opgezet en is er een nieuwe beoordelings- cyclus ingevoerd.
Directieverslag Daarnaast heeft er in 2015 een ingrijpende reorgani-
satie plaatsgevonden als gevolg van een verandering van koers door de Raad van Bestuur van de NPO. Op het gebied van Radio, Themakanalen en portals gaat veel veranderen met ingang van 2016.
De NPO heeft vergaande wijzigingen in de program- mering van NPO Radio 1 doorgevoerd en NPO Radio 5 wordt een muziekzender. Op NPO Radio 1 komt een nieuw dagelijks programma, maar daar staat tegen- over dat andere programma’s, met name op NPO Radio5, zullen verdwijnen. Waar Educatie met de NTR Academie nog een vaste plek heeft op NPO Radio 5, zal dat genre met ingang van 2016 van de radio verdwijnen. Ook heeft de NPO het besluit genomen op te houden met NPO Radio 6. Het verdwijnen van NPO Radio 6 zal voor een klein deel worden ondervangen door een nieuw digitaal kanaal, maar de teruggang van programma’s zal aanzienlijk zijn.
Ook op het gebied van online gaat veel veranderen.
De Raad van Bestuur van de NPO heeft besloten te stoppen, op twee portals na, met alle thematische portals. Dat betekent voor de NTR dat er een einde komt aan Wetenschap 24 en de portal Cultura. Daarvoor in de plaats komt een plussite gekoppeld aan het televisieprogramma De Kennis van Nu, maar met een beperkter budget. Het digitale themakanaal Cultura wil de NPO laten samengaan met het documentaire kanaal Holland Doc. De themakanalen zijn in de toekomst in de eerste plaats program- matische uitsneden die onder regie van de NPO staan.
Deze reorganisatie heeft de NTR hard getroffen. Het heeft geleid tot het verlies van banen (33 fte). Dit

1   2   3   4   5