Page 4 - NTR Jaarverslag 2015

Directieverslag 6
Prijzen 16
Programmering 2015
Informatie 20 Geschiedenis 22 Educatie 25 Diversiteit 28 Kunst & Cultuur 32 Jeugd & Schooltv 35
Organogram 42
De Adviesraad komt in 2015 twee keer voltallig bijeen. Onderwerp van gesprek is de intekening 2016, de toekomst van de portals van de NTR, de invulling van de levensbeschouwelijke programmering en de educatieportal. Daarnaast bespreken de leden een aantal programmatische dilemma’s met de betreffende integraal eind- redacteuren. De personele bezetting van de Advies- raad is te vinden op www.ntr.nl.
Code Goed Bestuur en Integriteit
Publieke Omroep
De richtlijnen van de Code Goed Bestuur en Integriteit Publieke Omroep gelden voor de medewerkers die volgens een arbeidsovereenkomst werkzaam zijn bij omroepinstellingen, alsmede voor bestuurders en toezichthouders van deze instellingen. De richtlijnen zijn verder, binnen de mogelijkheden, ook van toe- passing op opdrachtnemers van de NTR. De Code is opgesteld vanwege het feit dat de Publieke Omroep een maatschappelijke organisatie is die uit algemene middelen wordt gefinancierd, waarbij transparantie, integriteit, onafhankelijkheid, betrouwbaarheid en het afleggen van verantwoording noodzakelijk zijn.
De Code bestaat uit vier richtlijnen en twee regelingen. De aanbevelingen uit Richtlijn 1 dienen de media- instellingen zoveel als mogelijk te volgen. De Richt- lijnen 2 t/m 4 bevatten minimumeisen, waarvoor het ‘pas toe of leg uit’-principe geldt. Medewerkers van de NTR ontvangen jaarlijks een brief waarin de belangrijkste regels uit de Code onder de aandacht worden gebracht. Tevens ontvangen de medewerkers een meldingsformulier voor de verschillende registers.
Richtlijn 1 - Goed Bestuur en Toezicht
De aanbevelingen in Richtlijn 1 worden door de NTR zoveel als mogelijk gevolgd. Er zijn geen afwijkingen te melden.
Richtlijn 2 - Integriteit
De registers voor het aannemen van geschenken, uitgeven van geschenken, deelnemingen van mede- werkers in instellingen die aan omroepen zijn gelieerd en nevenfuncties van topfunctionarissen zijn in gebruik, maar het aantal meldingen is zeer gering.
De registers ‘ontvangen geschenken’, ‘uitgegeven geschenken’, ‘nevenactiviteiten medewerkers’, ‘nevenfuncties topfunctionarissen en toezicht- houders’, ‘financiële belangen in omroepinstellingen’ liggen ter inzage op het NTR secretariaat.
Het register ‘nevenfuncties topfunctionarissen’ is in zien te op de website van de NTR (www.ntr.nl).
Ten aanzien van de naleving van artikel 2.3.4, waarin staat dat topfunctionarissen beleggingen en daarmee samenhangende transacties in sector- gerelateerde ondernemingen of zakelijke relaties
van de media-instelling melden, heeft de Raad van Toezicht van de NTR zeer constructieve en open gesprekken gevoerd met het CIPO. De Raad van Toezicht van de NTR stelt zich op het standpunt dat een deel van deze bepaling een onmogelijkheid in zich herbergt omdat noch de topfunctionarissen noch de media-instelling te allen tijde een inzicht kan hebben of geven in alle zakelijke relaties die de NTR heeft, op zodanige wijze dat de topfunctionaris zou kunnen aangeven of daar mogelijk een gevaar voor belangen- verstrengeling zou kunnen ontstaan.
Verslag Raad van Toezicht 2015
Door op de hoofdstuknaam te klikken, gaat u direct naar het bewuste hoofdstuk

2   3   4   5   6