Page 23 - NTR Jaarverslag 2015
P. 23

Programmering Geschiedenis 2015
Jaarverslag 2015
Voorwoord
Verslag raad van toezicht
Code goed bestuur en integriteit Publieke omroep
Directieverslag
Prijzen
Programmering 2015
Informatie
Geschiedenis
Educatie Diversiteit
Kunst & Cultuur Jeugd & Schooltv
Organogram
2 3
4
6 16
20
22
25 28 32 35
42
Niet toevallig een tijdschrift want deze publicaties werden in de 19e eeuw voor het eerst op grote schaal gelezen. De belangrijkste thema’s uit de IJzeren Eeuw worden behandeld in vijf online magazines, speciaal ontworpen voor gebruik op tablet en mobiel.
De Kleine en Grote Geschiedenisquiz
De 14e editie van De Grote Geschiedenisquiz (NTR/ VPRO) is anders van opzet dan in voorgaande jaren. De quiz wordt namelijk voorafgegaan door een nieuw programma van de NTR, De Kleine Geschiedenisquiz. Daarin strijden teams van bekende Nederlanders die hun beroepsgroep of achtergrond met elkaar delen om een plek in De Grote Geschiedenisquiz.
De vier winnende teams - journalisten, acteurs, satirici en politici - spelen in de Leidse Pieterskerk tegen het team van lezers dat zich gekwalificeerd heeft via de voorronde van NPOGeschiedenis, Historisch Nieuws-blad en (een nieuwe partner) NRC Handelsblad.
Niet voor het eerst blijkt dit ‘lezersteam’ - deze keer geschiedeniskenners Miel Groten, Monique Lammers en René van de Kraats - het sterkst. Het team satirici met Patrick Nederkoorn, Diederik Smit en Oscar Kocken blijft het langst in de race. In de finaleronde lukte het hun alleen niet meer wat in de twee voor- gaande rondes wel lukt: terugkomen van een achter- stand. Groten, Lammers en Van de Kraats zijn de satirici van meet af aan te snel af. Bij de eerste vraag in de finaleronde over de opstand van Parijzenaren in 1871 nemen zij de leiding om die vervolgens niet meer uit handen te geven.
Geschiedenisleraar van het jaar
Martijn Vermeulen, geschiedenisleraar aan het Pax Christi College in Beneden-Leeuwen, wordt verkozen tot Geschiedenisleraar van 2015. Staatssecretaris Sander Dekker van Onderwijs, Cultuur en Weten- schap reikt op zaterdag 31 oktober in het Rijks- museum de prijs uit. De verkiezing, een initiatief van het Rijksmuseum en de NTR, wordt dit jaar voor de tweede keer georganiseerd. De NTR en het Rijksmuseum willen met deze jaarlijkse verkiezing het belang van goed geschiedenisonderwijs onderstrepen.
Het is een lange weg om Geschiedenisleraar van het jaar te worden. Schoolbesturen, collega-docenten, ouders én leerlingen kunnen hun geschiedenisleraar voordragen. Een vakjury van prominente didactici, historici en leerlingen selecteert uit de aanmeldingen twintig leraren en woont een les bij op hun school. Daarna nomineert de jury tien leraren waarvan videoportretten worden gemaakt.
Door op de hoofdstuknaam te klikken, gaat u direct naar het bewuste hoofdstuk
23


































































































   21   22   23   24   25