Page 2 - NTR Sociaal Jaarverslag 2015

2.2 Ziekteverzuimcijfers 11
2.3 Achtergronden van
het verzuim 12
Vorig jaar schreef ik dat 2014 een uitzonderlijk jaar was en nu voeg ik daar 2015 aan toe. Het lijkt wel of de hectiek in en rond Hilversum elk jaar heftiger wordt en dat blijft niet zonder consequenties voor de NTR. Het is immers noodzakelijk om het bedrijf continu aan te passen aan wat de omgeving van ons vraagt.
Die vraag was in 2015 op vele vlakken aan verande- ring onderhevig. Zo heeft de NPO Radio 6 opgeheven, Radio 5 van een nieuw format voorzien en een nieuwe strategie rondom de omroepportals uitgerold. Deze veranderingen hebben gevolgen gehad voor het programmapakket van de NTR, waardoor in 2015 helaas weer een forse reorganisatie moest worden doorgevoerd, waarbij er sprake was van een reductie van ongeveer 33 fte.
Inmiddels heeft de NTR, sinds haar oprichting in 2010, in totaliteit ongeveer 120 fte’s moeten schrappen. Dat is een enorm aantal en het zal duidelijk zijn dat dit proces een grote wissel heeft getrokken op alle NTR’ers. Ondanks dit gegeven is de NTR een vitaal bedrijf gebleven waarbij de focus van de medewerkers outputgericht is gebleven. Met andere woorden het gaat bij ons om de programma’s.
En mét resultaat. Onze programma’s worden, nagenoeg zonder uitzondering, goed bekeken door de groepen waarvoor ze zijn bedoeld, en bovendien hoog gewaar- deerd. Dat is een enorm compliment voor alle NTR- medewerkers, zowel voor de programmamakers als voor de ondersteuners.
In 2015 namen wij definitief afscheid van de functie- laag Hoofd Redactie. In plaats daarvan hebben wij de programma’s verdeeld over 9 verschillende genres met aan het hoofd een Integraal Eindredacteur, die rechtstreeks rapporteert aan de Mediadirecteur. Gezamenlijk vormen zij het PMT (programma managementteam), dat verantwoordelijk is voor de inhoudelijke koers van de NTR.
In de zijlijn van deze ontwikkeling hebben wij ook onze interactieve activiteiten gebundeld en ondergebracht in de nieuw opgerichte tak I&I (Internet en Innovatie). Op deze manier willen wij meer focus leggen op de moderne ontwikkelingen.
Op het vlak van P&O hebben wij ook de nodige vernieuwingen doorgevoerd dit jaar. Zo hebben we een nieuw HR- en salarissysteem geïmplementeerd en hebben wij het contracteerbeleid aangepast aan de nieuwe CAO en de WWZ. En wellicht de grootste verandering was het doorvoeren van een nieuw systeem ten aanzien van de gesprekkencyclus.
Het invoeren van de functie Teamsamensteller, waar ik vorig jaar aan refereerde, heeft een goed resultaat opgeleverd. De onderdekking op de inzet van personeel is substantieel teruggelopen en zodoende is onze efficiency verder verbeterd.
Ten slotte hebben we ook de fysieke verbouwing van het pand bijna geheel kunnen afronden in 2015. Iets langer dan gepland maar binnen budget, hebben we dit project kunnen realiseren.
Sociaal Jaarverslag 2015 Voorwoord
Door op de hoofdstuknaam te klikken, gaat u direct naar het bewuste hoofdstuk

1   2   3   4   5