Page 7 - NTR Jaarrekening 2015
P. 7

NTR Jaarrekening 2015
Directieverslag 2
Bedrijfsvoering 6
Verslag Auditcommissie 9 Samenstelling Raad van Toezicht en directie 10
Jaarrekening
Balans 11 Exploitatierekening 13 Exploitatierekening per platform 14 Kasstroomoverzicht 15 Grondslagen van
waardering en resultaat- bepaling 16 Toelichting op de balans 23 Toelichting op de exploitatierekening 34 Accountantskosten 39 Nevenactiviteiten 40 Financiële instrumenten 41 Transacties met
verbonden partijen 42 WNT en bezoldiging 43 BBPO 47 Onafhankelijk product 48 Sponsorbijdragen,
bijdragen van derden
en bartering 49
Overige gegevens Resultaatbestemming 57 Controleverklaring 58
Door op de hoofdstuknaam te klikken, gaat u direct naar het bewuste hoofdstuk
2. Financiële- en management rapportage
Naast de financiële rapportage is er een management rapportage waarin informatie over programmagenres (budget), personeel, productie- faciliteiten, financiële kerncijfers, externe finan- ciering en nevenactiviteiten is opgenomen. Ook de risicokaarttenbehoevevanrisicomanagement maakt onderdeel uit van de management rapportage. De management- en financiële rapportages geven de directie sturingsinformatie en worden per kwartaal opgeleverd.
3. WKR
Per 1 januari 2015 verplicht de overheid bedrijven om gebruik te maken van de Werkkostenregeling (WKR). De WKR vervangt bestaande regels en wetten rondom de verschillende vergoedingen en verstrekkingen aan werknemers en bundelt deze in één collectieve regeling. Het financiële systeem van de NTR is ingericht op de WKR. In verband met de WKR is een aantal bedrijfsregelingen en vergoedingen (waaronder fietsplan en reiskosten zakelijk) met ingang van 1 januari 2015 aan-gepast. De werkkosten zijn in 2015 binnen de fiscale vrije ruimte gebleven.
4. Afsluitenprojecten
Programma’s werden tot en met 2014 niet afgesloten. Dit betekende dat, ook als het programmaallanggeledenwasuitgezonden,nog kosten op het project konden worden geboekt. Met ingang van 2015 worden projecten zo spoedig mogelijk afgesloten en op non-actief gezet na afloop van de productie. Een bijkomend voordeel
Bedrijfsvoering
van het voortijdig afsluiten en op non-actief zetten van projecten is dat projecten gedurende het jaar worden nagelopen en opgeschoond van verplichtingen en dat daarmee de druk op het einde van het jaar wordt weggenomen.
5. Risicomanagement
De NTR heeft te maken met diverse risico’s binnen en buiten de organisatie. Het doel van risico- management is het continu expliciet maken en beheersen van risico’s, risicoalertheid creëren en proactief omgaan met risico’s.
In 2014 is een opzet gemaakt voor een risico- managementsysteem binnen de NTR. Met het risicomanagementsysteem kan de NTR op gestruc- tureerde wijze omgaan met de beheersing van de risico’s in relatie tot de doelstellingen van de NTR. Begin 2015 is, in het kader van het risicomanage- ment, een risico assessment gehouden met een aantal deelnemers binnen de NTR. Op basis van de assessment zijn de risico’s alsmede de beheers- maatregelen opgenomen in een risicokaart. De risicokaart, die regelmatig wordt geactualiseerd,
is onderdeel van de managementrapportage en de rapportage aan de Raad van Toezicht.
De risicokaart beschrijft de strategische, operatio- nele en financiële risico’s die kunnen optreden, bijvoorbeeld als gevolg van een nieuwe mediawet.
6. Audits
De NTR is in 2015 gestart met interne audits. In 2015 is de eerste interne audit uitgevoerd, op externe financiering. De bevindingen en aanbevelingen zijn gerapporteerd aan de directie.
7


































































































   5   6   7   8   9