Page 35 - NTR Jaarverslag 2015
P. 35

Jaarverslag 2015
Voorwoord 2
Verslag raad van toezicht 3
Code goed bestuur
en integriteit
Publieke omroep 4
Directieverslag 6
Prijzen 16
Programmering 2015
Informatie 20 Geschiedenis 22 Educatie 25 Diversiteit 28 Kunst & Cultuur 32 Jeugd & Schooltv 35
Organogram 42
NTR Jeugd & Schooltv zorgt in 2015 weer voor een veelbewogen jaar. Schooltv.nl beleeft haar meest succesvolle jaar wat betreft gebruikersaantallen. Daarnaast groeien Facebook en Twitter uit tot belangrijkste communicatiekanalen en wordt het ‘in de klas’ project uitgebreid met meerdere titels. Zoals ieder jaar is er weer de pietendiscussie en komt de NTR met een duidelijk statement. Dokter Corrie krijgt, na al het succes, een eigen show en Sesamstraat krijgt een echte eigen Elmo-pop. Om er voor ieder kind in de maatschappij te zijn komt er een gebarentolk bij een aantal programma’s en via de livestream van De Buitendienst kan in de zomer de productie van honing worden gevolgd.
Het Sinterklaasjournaal en de Pietendiscussie
In mei wordt Het Sinterklaasjournaal, dat in 2015 samen met de landelijke intocht van Sinterklaas in Meppel het best bekeken jeugdprogramma van Nederland was, genomineerd voor de prestigieuze Nipkowschijf. Het programma dankt zijn nominatie mede aan de wijze waarop het in 2014 heeft ingespeeld op de Zwarte Pietendiscussie. Met de keuzes die het programma hierbij heeft gemaakt, is volgens de jury de angel uit de discussie gehaald.
Desalniettemin zijn ook in 2015 weer alle ogen gericht op Het Sinterklaasjournaal: wat gebeurt er met de kleur van de pieten? Worden ze witter, blijven ze zwart, worden er andere kleuren geïntroduceerd? Vooral scholen beschouwen Het Sinterklaasjournaal als leidend en vragen informatie over de verhaallijn en het uiterlijk van de Pieten. Net als voorgaande jaren laat de NTR niets los over de inhoud van het
programma. Daarbij stelt de NTR net als in 2014 zich op het standpunt dat het als onafhankelijke omroep niet haar rol is om actief aan de discussie deel te nemen, maar de ontwikkelingen in de maatschappij op haar eigen manier te weerspiegelen in haar programma’s. Dit standpunt wordt kracht bijgezet door het in 2014 opgestelde statement aan te vullen met de volgende passage:
“De NTR zal op geen enkele wijze vooraf meedoen aan discussies over Zwarte Piet of over de maatschappelijke impact van Het Sinterklaas- journaal. We zijn ons bewust van de betekenis die aan het programma wordt gehecht en van de gevoeligheden die in de samenleving leven. Toch willen wij in de eerste plaats een vrolijk kinder- programma maken, waar ook de meekijkende ouders en grootouders plezier aan beleven. Het schrijven en maken van zo’n programma is, tegen de achtergrond van alle gevoeligheden, een precair proces. Dat proces willen we niet verstoren door aan allerlei discussies mee te doen of door vooraf inzage te geven in het schrijf- en productieproces. Wij zullen ons achteraf voor onze keuzes verantwoorden.”
De scenarioschrijvers van Het Sinterklaasjournaal kiezen er dit jaar bewust voor terug te gaan naar de kinderwereld in plaats van het uiterlijk van de pieten de boventoon te laten voeren. Een wereld vol spanning en magie, met een boot die zoek raakt in de mist, witte wieven, een ring die deuren opent, hunebedstenen en een ruim vol schoencadeautjes dat op slot zit. Regelmatig komt een roetveegpiet in
Programmering Jeugd & Schooltv 2015
Door op de hoofdstuknaam te klikken, gaat u direct naar het bewuste hoofdstuk
35


































































































   33   34   35   36   37