Page 40 - jvs2014
P. 40
Voorwoord 1
Verslag Raad van Toezicht 2
Code Goed Bestuur
en Integriteit
Publieke omroep 3
Directieverslag 5
Prijzen 13
Programmering 2014
Informatie 17 Educatie 21 Geschiedenis 26 Kunst & Cultuur 30 Jeugd & Schooltv 36 Diversiteit 44
Organogram 48
Bij een groot deel van de bevolking is de opluchting groot als tijdens de eerste aflevering van Het Sinterklaasjournaal op 11 november blijkt, dat Sinterklaas gewoon Zwarte Pieten aan boord van de stoomboot heeft. Twee dagen later wordt echter duidelijk, dat de redactie ook gehoor heeft gegeven aan de maatschappelijke roep om vernieuwing. Eerst verschijnen er zogenoemde Roetveegpieten ten tonele. Later komen daar zelfs enkele clowns bij die, met behoud van hun schmink maar in een pietenpak, hun pietendiploma weten te halen. De NTR verantwoordt deze keuze als volgt: “Door diverse elementen die in de discussie een rol hebben gespeeld te verwerken in de verhaallijn van het Sinterklaasjournaal, laten we traditie en vernieuwing hand in hand gaan. Zo kan iedereen die Sinterklaas wil vieren zijn eigen invulling van het feest kiezen.”
Deze aanpak levert de NTR na afloop veel waardering in de samenleving op. Eindredacteur Ajé Boschhuizen blikt tevreden terug: “Het Sinterklaasjournaal heeft ook dit jaar weer de kinderlijke magie, spanning en vrolijkheid van het Sinterklaasfeest in de uitzendingen de hoofdrol laten spelen. Tegelijkertijd is de gelaagdheid van ons programma niemand ontgaan. We hebben het mogelijk gemaakt dat iedereen het Sinterklaasfeest op zijn eigen manier kan vieren. Daar zijn we heel erg trots op.”
Kijkcijfers Sinterklaasjournaal
De discussie rond Zwarte Piet legt Het Sinterklaas-
journaal, in termen van kijkcijfers, geen windeieren. Alle records worden gebroken. In de reguliere doelgroep 6+ bedraagt het gemiddeld aantal kijkers van de uitzendingen om 18:00 uur 810.000. Dit is 130.000 meer dan het record van 2013. Voor een completer beeld dienen ook de kijkcijfers van de doelgroep 3+ meegerekend te worden. Dan blijkt het gemiddeld aantal kijkers van de uitzendingen om 18.00 uur op 1 miljoen te zitten. Dat dit een overtuigend record is, blijkt uit het feit dat de afgelopen jaren de miljoenen-grens überhaupt maar bij drie uitzendingen is gehaald. Ook online worden wederom records verbroken. De website van het Sinterklaasjournaal wordt meer dan 1,3 miljoen keer bezocht in vier weken tijd.
Enkele andere hoogtepunten uit de jeugdprogrammering:
De Buitendienst (van Nieuws uit de Natuur)
In januari wordt het Schooltv-programma Nieuws uit de Natuur opgevolgd door een geheel nieuw jeugdprogramma over natuur. Met een nieuwe titel: De Buitendienst (van Nieuws uit de Natuur), nieuwe gezichten: de cabaretiers Tom van Kalmthout en Yannick van de Velde en een nieuw tijdstip: elke vrijdag om 17.35 uur. In hun oude stadsbus (Buiten Dienst) gaan Tom en Yannick op pad en ontdekken - soms aan den lijve en vaak met humor - de vele bijzonder- en eigenaardigheden van de natuur om ons heen. De reacties op het programma, ook vanuit het onderwijs, zijn direct positief.
Programmering Jeugd & Schooltv 2014
Door op de hoofdstuknaam te klikken, gaat u direct naar het bewuste hoofdstuk
39